Изучение европейской и евразийской интеграции в вузах. Взаимная пропаганда? // Studying European and Eurasian integration at European universities. A mutual counter-propaganda?
Евро- и евразийская интеграция в вузах
Обычно, когда меня спрашивают, что я изучаю в вузе, я отвечаю просто "международные отношения", хотя кроме них у меня есть вторая специализация, которая называется "европейские исследования". Несмотря на своё название (или, может, исходя из названия, кому как), данная специализация сосредоточена на доскональное изучения процесса европейской интеграции (конкретно интеграции в рамках ЕС) и структуры и функционирования Европейского Союза.
Флаг ЕС. The flag of the EU |
ЕС на карте мира. The EU on the world map |
Честно признаюсь, Европейский Союз меня не очень вдохновляет. Не потому что я вырос в обществе, которое до сих пор верит в тесную дружбу с Россией, а просто так. На мой взгляд, ЕС - это что-то вроде клуба развитых западноевропейских стран, главным интересом которых является расширение беспошлинного общего рынка для своих корпорации, которые активно лоббируют западные правительства и Европейскую комиссию. Есть, конечно, сильный идеологический механизм, продвигающий демократию, права человека и всяческие свободы - набор, в принципе, приемлемый для всех европейских государств - но этот механизм обычно служит именно цели расширения общего рынка. То же самое так называемая "общая внешняя политика и политика безопасности", которая в реальности далеко не общая, хотя координирующую функцию более-менее выполняет. ЕС - это один из инструментов неолиберального международного торгово-экономического режима, который обычно очень неблагоприятен для развивающихся экономик.
Но в этой публикации я не буду углубляться в суть ЕС - это "пища" для широких дебат. Я хочу взглянуть на факты, которые уже давно привлекли моё внимание. Эти факты касаются того, как в европейских вузах и вузах стран СНГ (конкретнее, стран ЕврАзЭС) преподносят те или иные интеграционные процессы.
Во-первых, хотел бы эмпирически взглянуть на специализацию "европейские исследования", к которой я отношусь. Я заметил, что данная специализация абсолютно не включает в себя изучение других европейских интеграционных структур, кроме ЕС. Хотя таких структур (более-менее функционирующих) можно насчитать как минимум три: кроме Европейского Союза в Европе есть ещё Евразийский экономический союз (ЕАЭС) и Европейская ассоциация свободной торговли (ЕАСТ). Последняя из трёх затрагивается в дисциплине, однако только в плане постепенного "сращивания" ЕС и ЕАСТ в Европейское экономическое пространство. ЕАЭС и его составляющие вообще не упоминаются ни разу за всю бакалаврскую программу "европейских исследований". Конечно, можно это аргументировать критически, заявить, что ЕАЭС - это псевдоинтеграция, которая представляет собой скорее недемократичное поглощение рынков соседних стран российским, или говорить, что в ЕАЭС на фоне торговых войн в реальности нет никакого интеграционного процесса, однако это смахивает на политические дебаты, а не на академическую дискуссию и исследования. ЕАЭС формально существует и функционирует и является конкурентом ЕС, но ЕС этого будто не воспринимает.
Аналогична ситуация с восточной стороны. ЕС не особо активно изучается в вузах пророссийских пост-советских республик. Абсолютное большинство студентов на востоке бы не смогли ответить на вопрос, чем Совет Европы отличается от Европейского Совета и от Совета ЕС. Тем не менее, например, даже в Белорусском государственном университете, подконтрольном министерству образования недемократической Республики Беларусь, есть такие предметы, как, например "европейское право". На кафедре международного права даже есть специализация "право Европейского Союза". Думаю, мало западных вузов могут предложить хотя бы отдельные предметы, всецело посвящённые процессам интеграции вокруг России.
Логотип ЕАСТ. The logo of the EFTA |
ЕАСТ на карте Европы. The EFTA on the map of Europe |
О каком взаимопонимании может идти речь, если эти европейские интеграционные процессы не изучаются в общеевропейском масштабе? Отсюда и непонимание проблем остальных и их мотивов. Это серьёзный пробел, который должен быть хотя бы на базовом уровне, хотя бы в рамках высшего образования, восполнен.
European and Eurasian integration in higher education institutions
When I'm asked about my field of study I usually answer simply "international relations" despite studying another field, called European studies, as well. In spite of its name (or, maybe, because of it) this field concentrates on learning the process of European integration (to be more precise, integration in the EU scope) and of structure and functioning of the European Union.
To be honest, I'm not much inspired by the EU. It's so not because I have grown in a society, which still believes in friendship with Russia. It is because of the nature of the EU as I see it. In my view, the European Union is something like a club of Western European nations, whose main interest is the widening of the common market without customs in sake of the welfare of their corporations, which have strong lobbies in Western governments as well as in the European Commission. Of course, there is a strong ideological mechanism that propagates democracy, human rights and various freedoms - a collection of principles virtually acceptable for every European nation - but this mechanism only serves the aim of the enlargement of the common market. The same story has the "Common Foreign and Security Policy", which is de facto not common, even though it partially fullfills the coordination role. The European Union is one of the instruments of current neoliberal trade regime that is usually adverse to the developing economies.
In this quite short post I won't be going to get deep into the EU dilemma but instead I would like to look at some other facts that draw my attention. These facts are about the image of European and Eurasian integration in the educational sphere of both sides of the current emerging "light iron curtain".
First, I would like to look onto the discipline of "European studies", which I relate to. I've noticed that this discipline almost at all doesn't include the other integration processes besides the EU, although there are at least three functioning integration organisations in Europe: besides the EU there also are the European Free Trade Association (EFTA) and the Eurasian Economic Union (EEU). The EFTA is partially included in the programme of studies, although only in connection with the "melting" of the EU and most of EFTA into the European Economic Area. The EEU and its components are not mentioned not even once for the whole duration of the undergraduate study programme. Of course, this can be critically argumented in the way that EEU is either a non-democratic "pseudo-integration" that is actually an absorption of neighbour markets by Russian one or a non-functioning integration process with a range of trade wars among its members. Those arguments are similar to political ones but they are not valuable for healthy academic debate and education. The EEU formally exists and it is a straight competitor of the EU but the EU seems not to accept this reality.
The situation is the same when we look from the Eastern side. The EU is not commonly studied in higher education institutions of the pro-Russian post-Soviet republics. An absolute majority of students in the East won't give you answer to the question, how do the Council of Europe, the European Council and the Council of the European Union differ from each other. Nevertheless, for example, even at the Faculty of International Relations (FIR) of the Belarusian State University (BSU), which is fully under control of the Ministry of Education of the undemocratic Republic of Belarus there are such subjects like "European law". The Department of the International Law of FIR BSU even has a specialisation called "European Union law". I suppose there are few (if any) Western universities that offer subjects fully devoted to the Eurasian integration.
However, the history of the European integration and the structure of the EU are not taught in detail in Eastern universities, while there is a lot of information on the Eurasian integration process. Of course, it can be explained by the fact that it is most essential for students to study those integration processes, which their country participates in. But without the knowledge of the sense of other integretion processes, which neighbour countries take part of, it is not really possible to understand the motives and conduct of those neighbour countries' foreign policy or to understand the reasons for their successes and losses. The European Union is most often considered to be either an ephemeral integration community or a monolith bloc with none of these views being right.
What mutual understanding can we talk about while all these integration processes are studied in the all-European range? It is a serious gap that should be eliminated first at least in the higher education of the both sides of the current mental barricades.
The situation is the same when we look from the Eastern side. The EU is not commonly studied in higher education institutions of the pro-Russian post-Soviet republics. An absolute majority of students in the East won't give you answer to the question, how do the Council of Europe, the European Council and the Council of the European Union differ from each other. Nevertheless, for example, even at the Faculty of International Relations (FIR) of the Belarusian State University (BSU), which is fully under control of the Ministry of Education of the undemocratic Republic of Belarus there are such subjects like "European law". The Department of the International Law of FIR BSU even has a specialisation called "European Union law". I suppose there are few (if any) Western universities that offer subjects fully devoted to the Eurasian integration.
Эмблема ЕАЭС. The emblem of the EEU |
ЕАЭС на карте мира. The EEU on the world map |
However, the history of the European integration and the structure of the EU are not taught in detail in Eastern universities, while there is a lot of information on the Eurasian integration process. Of course, it can be explained by the fact that it is most essential for students to study those integration processes, which their country participates in. But without the knowledge of the sense of other integretion processes, which neighbour countries take part of, it is not really possible to understand the motives and conduct of those neighbour countries' foreign policy or to understand the reasons for their successes and losses. The European Union is most often considered to be either an ephemeral integration community or a monolith bloc with none of these views being right.
What mutual understanding can we talk about while all these integration processes are studied in the all-European range? It is a serious gap that should be eliminated first at least in the higher education of the both sides of the current mental barricades.
Комментарии
Отправить комментарий